У цій статті Ви зможете дізнатися з яких вузлів і деталей складається гірський велосипед. Також ознайомитесь з усіма деталями та компонентами, які входять до складу сучасного гірського велосипеда. Зокрема ми розглянемо кожен компонент даючи короткий опис про нього.
Відповідно його розташування показано на схематичних фото. На перший погляд все виглядає якось складно і не зрозуміло. Дивні назви новачку нічого не говорять. Насправді прочитавши цю статтю, Ви доволі впевнено зможете спілкуватися з затятими велобайкерами, чи консультантами в магазині.
Один з основних елементів конструкції велосипеда, призначений для кріплення до рами переднього колеса і винесення керма і забезпечуючий управління велосипедом. Може забезпечуватися амортизатором для підвищення комфорту при їзді по пересіченій місцевості.
Втулка
Частина колеса велосипеда, що забезпечує його (колеса) обертання. На задній втулці кріпиться касета для забезпечення приводу колеса від системи за допомогою ланцюга. Кріпиться на передній і задній вилці велосипеда за допомогою ексцентрикових стягувань.
Виніс керма
Сполучна частина керма і рами. Залежно від вибраного стилю катання і зросту велосипедиста може мати різну довжину і кут підйому. Два основних вигляди кріплення: цанговий і безрізьбовий. Останній вигляд є сучаснішим і поширенішим, хоча і унеможливлює регулювання керма по висоті. В цьому випадку застосовується винесення з регульованим кутом підйому.
Гірський велосипед
Основними особливостями гірського велосипеда є широкі (1.5 - 2.5 дюймів, замість звичайних 20-40 мм) колеса, ледве меншого, ніж в дорожніх велосипедів, діаметру (26 дюймів замість 700 мм). Рама спеціальної геометрії з кареткою, підведеною для їзди по пересіченій місцевості до 29-33 см і велика (21-27) кількість передач з широким діапазоном передавального співвідношення, придатним для будь-якого перепаду висот, при якому ще можна їхати. Гірські велосипеди можуть експлуатуватися в екстремальних умовах, при цьому вимоги зручності і ефективності управління грають не меншу роль, чим зниження ваги. Частково саме тому гідравлічні гальма, амортизаційні вилки і інші нові розробки з'явилися саме в класі MTB.
Гріпси
Гумові ручки для більш кращого і зручнішого хвату керма.
Двохпідвіс
Велосипеди, що мають амортизацію, як переднього, так і заднього колеса. Ідеально підходять для катання по пересіченій місцевості, оскільки амортизатори згладжують поштовхи, внаслідок чого покращується керованість велосипедом і підвищується комфорт руху. Двохпідвісні велосипеди бувають декількох видів: Freeride (екстремальне позатрасове катання), Downhill (швидкісний спуск), двухподвіси для крос-кантрі (гонки по пересіченій місцевості), Аll mountain (універсальний вигляд повсякденного катання). Даунхіл (Downhill) і Фрірайд (FreeRide) - це екстремальні дисципліни, у зв'язку з цим у велосипедів, призначених для них, є ряд специфічних особливостей. Головне що їх виділяє - це довгоходові підвіски і підвищена надійність, оскільки будь-які поломки можуть привести до самих непередбачуваних наслідків, тому основний упор робиться на міцність конструкції. Комплектуються самими міцним і потужним устаткуванням. Cross Country (Кросс-кантрі) - малий, до 13 кг, вага велосипедів. Короткоходова підвіска, що дозволяє не витрачати багато зусиль на її разкачування при їзді в гору, і що одночасно забезпечує швидкий і безпечний спуск з гори. Поєднання надійності і невеликої ваги у всіх компонентів устаткування. Аll mountain (Внедорожній) або Adventure. Найбільш поширені і призначені для так званого "вільного катання" по пересіченій місцевості, тобто ці велосипеди забезпечують комфорт за будь-яких умов їзди і рельєфу місцевості. Поєднання універсальності і доступності за ціною.
Задній амортизатор
Елемент, що забезпечує роботу заднього трикутника двухпідвіса. Залежно від вибраного стилю катання З.А. в основному підрозділяються на пружинно-маслянні і повітряні (з повітряним або масляним демпфуванням). Кріпиться між переднім і заднім трикутником рами.
Каретка
Підшипниковий механізм, закріплений у вузлі рами, служить для кріплення шатунів.
Касета
Система задніх зірок. Включає набір від 7 до 9 зірок різного діаметру, закріплених на втулці заднього колеса. Служить для збільшення або зменшення передавального числа при русі на велосипеді для швидкісного або силового руху, шляхом перекидання ланцюга з більшої зірки на меншу або, навпаки, за допомогою манеток.
Комфорт (Comfort)
До цієї групи відносяться велосипеди з колесами 26-28 дюймів, гальмами з антиблокуванням, амортизованим підсідельним штирем, що мають, загалом, повний набір для комфортної і безпечної їзди. Вони не призначені для їзди з інтенсивним навантаженням і в складних умовах. З групою "гірські велосипеди" їх об'єднує геометрія рами.
MTB
Вважається, що приблизно близько тридцяти років тому Гарі Фішер, засновник компанії GT, став одним з винахідників гірського велосипеда - mountain bike. Ідея створення велосипеда була на подив прозаїчна. Річ у тому, що влітку багаточисельні підйомники для гірськолижного спорту простоюють, а, приробивши до рами звичайного дорожнього велосипеда товсті колеса і навісивши на нього потужніші гальма, виходить міцний і прохідний байк, на якому цілком можна підніматися на підйомнику і скочуватися вниз. Потім з'явилася ідея самостійного підйому на велосипеді в гору, і велосипед обзавівся великою кількістю передач. Ось так і з'явився нині дуже модний і популярний гірський велосипед.
Манетки
Механізм для перемикання передніх і задніх передач, закріплений на кермі велосипеда. Бувають поворотні і важелями (Easy Fire). Також можуть бути виконані моноблоком з гальмівними ручками.
Основними особливостями гірського велосипеда є широкі (1.5 - 2.5 дюймів, замість звичайних 20-40 мм) колеса, ледве меншого, ніж в дорожніх велосипедів, діаметру (26 дюймів замість 700 мм). Рама спеціальної геометрії з кареткою, підведеною для їзди по пересіченій місцевості до 29-33 см і велика (21-27) кількість передач з широким діапазоном передавального співвідношення, придатним для будь-якого перепаду висот, при якому ще можна їхати. Гірські велосипеди можуть експлуатуватися в екстремальних умовах, при цьому вимоги зручності і ефективності управління грають не меншу роль, чим зниження ваги. Частково саме тому гідравлічні гальма, амортизаційні вилки і інші нові розробки з'явилися саме в класі MTB.
Гріпси
Гумові ручки для більш кращого і зручнішого хвату керма.
Двохпідвіс
Велосипеди, що мають амортизацію, як переднього, так і заднього колеса. Ідеально підходять для катання по пересіченій місцевості, оскільки амортизатори згладжують поштовхи, внаслідок чого покращується керованість велосипедом і підвищується комфорт руху. Двохпідвісні велосипеди бувають декількох видів: Freeride (екстремальне позатрасове катання), Downhill (швидкісний спуск), двухподвіси для крос-кантрі (гонки по пересіченій місцевості), Аll mountain (універсальний вигляд повсякденного катання). Даунхіл (Downhill) і Фрірайд (FreeRide) - це екстремальні дисципліни, у зв'язку з цим у велосипедів, призначених для них, є ряд специфічних особливостей. Головне що їх виділяє - це довгоходові підвіски і підвищена надійність, оскільки будь-які поломки можуть привести до самих непередбачуваних наслідків, тому основний упор робиться на міцність конструкції. Комплектуються самими міцним і потужним устаткуванням. Cross Country (Кросс-кантрі) - малий, до 13 кг, вага велосипедів. Короткоходова підвіска, що дозволяє не витрачати багато зусиль на її разкачування при їзді в гору, і що одночасно забезпечує швидкий і безпечний спуск з гори. Поєднання надійності і невеликої ваги у всіх компонентів устаткування. Аll mountain (Внедорожній) або Adventure. Найбільш поширені і призначені для так званого "вільного катання" по пересіченій місцевості, тобто ці велосипеди забезпечують комфорт за будь-яких умов їзди і рельєфу місцевості. Поєднання універсальності і доступності за ціною.
Задній амортизатор
Елемент, що забезпечує роботу заднього трикутника двухпідвіса. Залежно від вибраного стилю катання З.А. в основному підрозділяються на пружинно-маслянні і повітряні (з повітряним або масляним демпфуванням). Кріпиться між переднім і заднім трикутником рами.
Каретка
Підшипниковий механізм, закріплений у вузлі рами, служить для кріплення шатунів.
Касета
Система задніх зірок. Включає набір від 7 до 9 зірок різного діаметру, закріплених на втулці заднього колеса. Служить для збільшення або зменшення передавального числа при русі на велосипеді для швидкісного або силового руху, шляхом перекидання ланцюга з більшої зірки на меншу або, навпаки, за допомогою манеток.
Комфорт (Comfort)
До цієї групи відносяться велосипеди з колесами 26-28 дюймів, гальмами з антиблокуванням, амортизованим підсідельним штирем, що мають, загалом, повний набір для комфортної і безпечної їзди. Вони не призначені для їзди з інтенсивним навантаженням і в складних умовах. З групою "гірські велосипеди" їх об'єднує геометрія рами.
MTB
Вважається, що приблизно близько тридцяти років тому Гарі Фішер, засновник компанії GT, став одним з винахідників гірського велосипеда - mountain bike. Ідея створення велосипеда була на подив прозаїчна. Річ у тому, що влітку багаточисельні підйомники для гірськолижного спорту простоюють, а, приробивши до рами звичайного дорожнього велосипеда товсті колеса і навісивши на нього потужніші гальма, виходить міцний і прохідний байк, на якому цілком можна підніматися на підйомнику і скочуватися вниз. Потім з'явилася ідея самостійного підйому на велосипеді в гору, і велосипед обзавівся великою кількістю передач. Ось так і з'явився нині дуже модний і популярний гірський велосипед.
Манетки
Механізм для перемикання передніх і задніх передач, закріплений на кермі велосипеда. Бувають поворотні і важелями (Easy Fire). Також можуть бути виконані моноблоком з гальмівними ручками.
Обод
Зовнішня частина колеса, що є каркасом для покришки. За своїм розміром і параметрами, так само, як рама, підрозділяється на різні види. Для кращого поєднання ваги і міцності виконується з алюмінію і може мати 1 - 2 - 3 слойну структуру. З втулкою з'єднується спицями.
Перемикач швидкостей
Механізм для переходу ланцюга з більшого діаметру зірок на менший або, навпаки, для підвищення потужності педалювання або швидкісного руху. Буває передній і задній.
Педалі
Елемент ходової частини велосипеда, тиском на який здійснюється обертання передньої системи зірок. Основні види педалей - звичайні сталеві або алюмінієві рамки, можуть комплектуватися туклипсами, ВМХ (ширший і потужніший вигляд рамок, розрахований на стрибки і трюкове катання) і контактні (Clipless).
Передні зірки
Включає до трьох зірок різного діаметру, що закріплені і обертаються за допомогою шатунів. Служить перетворювачем м'язової сили ніг велосипедиста в енергію кочення, при цьому збільшення або зменшення навантажень при русі на велосипеді здійснюється шляхом перекидання ланцюга із зірки більшого діаметру на меншу або навпаки, за допомогою механізму перемикання на системі провідних зірок. У вжитку комплект передніх зірок і шатуни іменують коротко - Система.
Підсідельний штир
Призначений для кріплення сідла (сидіння). Залежно від вигляду і класу рами можуть підрозділятися по вазі і діаметру. Параметри замку кріплення сідла - універсальні.
ПокришкиЕлемент колеса велосипеда, що забезпечує комфортний і безпечний рух. Окрім цього, є захистом камер коліс від пошкоджень. Залежно від обода можуть підрозділятися по розмірах. Залежно від умов, стилю катання і стану покриття - по вазі, ширині і малюнку протектора.
Камера
Не дивлячись на появу шин - однотрубок, а також проникнення бескамерних шин у велосипедну індустрію, найпоширенішою конструкцією є бортова (клінчерна), коли всередину покришки вставляється камера. Камери відрізняються один від одного розмірами і типом вентиля. На вітчизняних велосипедних камерах зазвичай встановлюється велоніпель (його інколи називають по прізвищу винахідника - Dunlop) На імпортних камерах застосовується вентиль типу Schrader (автомобільний), або Presta (спортивний).
Зовнішня частина колеса, що є каркасом для покришки. За своїм розміром і параметрами, так само, як рама, підрозділяється на різні види. Для кращого поєднання ваги і міцності виконується з алюмінію і може мати 1 - 2 - 3 слойну структуру. З втулкою з'єднується спицями.
Перемикач швидкостей
Механізм для переходу ланцюга з більшого діаметру зірок на менший або, навпаки, для підвищення потужності педалювання або швидкісного руху. Буває передній і задній.
Педалі
Елемент ходової частини велосипеда, тиском на який здійснюється обертання передньої системи зірок. Основні види педалей - звичайні сталеві або алюмінієві рамки, можуть комплектуватися туклипсами, ВМХ (ширший і потужніший вигляд рамок, розрахований на стрибки і трюкове катання) і контактні (Clipless).
Передні зірки
Включає до трьох зірок різного діаметру, що закріплені і обертаються за допомогою шатунів. Служить перетворювачем м'язової сили ніг велосипедиста в енергію кочення, при цьому збільшення або зменшення навантажень при русі на велосипеді здійснюється шляхом перекидання ланцюга із зірки більшого діаметру на меншу або навпаки, за допомогою механізму перемикання на системі провідних зірок. У вжитку комплект передніх зірок і шатуни іменують коротко - Система.
Підсідельний штир
Призначений для кріплення сідла (сидіння). Залежно від вигляду і класу рами можуть підрозділятися по вазі і діаметру. Параметри замку кріплення сідла - універсальні.
ПокришкиЕлемент колеса велосипеда, що забезпечує комфортний і безпечний рух. Окрім цього, є захистом камер коліс від пошкоджень. Залежно від обода можуть підрозділятися по розмірах. Залежно від умов, стилю катання і стану покриття - по вазі, ширині і малюнку протектора.
Камера
Не дивлячись на появу шин - однотрубок, а також проникнення бескамерних шин у велосипедну індустрію, найпоширенішою конструкцією є бортова (клінчерна), коли всередину покришки вставляється камера. Камери відрізняються один від одного розмірами і типом вентиля. На вітчизняних велосипедних камерах зазвичай встановлюється велоніпель (його інколи називають по прізвищу винахідника - Dunlop) На імпортних камерах застосовується вентиль типу Schrader (автомобільний), або Presta (спортивний).
Рама
Найважливіша частина велосипеда, що визначає його клас і призначення. Види і класи рам такі ж, як і велосипедів (дивися розділи гірський велосипед, двухпідвес, хардтейл, комфорт).
Рульова колонка
Підшипниковий механізм як елемент управління велосипедом. Сполучний вузол вилки і рами. Складається з верхньої і нижньої чашки запресованой в рульовому стакані рами, а також набору конусів і підшипників. Також як і винесення керма буває різьбова і нерізьбова рульова колонка.
Кермо
Елемент управління велосипедом. Залежно від стилю катання буває прямим або з підйомом. Розрізняється також по ширині. На ньому кріпляться манетки, гальмівні ручки, грипси, а також деякі аксесуари.
Сідло
Призначення очевидне. Розрізняється по ширині, м'якості, вигляду амортизації, обшивці. Підбір відбувається з врахуванням посадки і параметрів велосипедиста. Також підрозділяється на чоловіче і жіноче. Кріпиться на підсідельному штирі.
Спиці
Сполучний елемент втулки і обода, що визначає залежно від кількості і типа збірки жорсткість і вагу колеса. Кількість спиць в колесі може мінятися від 24 до 48. Для гірського велосипеда найбільш поширена спицовка 32-ма або 36-ма спицями на 3 "хрести".
Гальма гідравлічні
В гідравлічних гальм замість тросів використовуються гідролініі. Найпотужніші гальма з тих, що існують. Дозволяють повністю заблокувати колесо при мінімальних зусиллях. Здатні працювати в будь-яких погодних умовах. Такі гальма ідеально личать для екстремальних дисциплін, коли потрібна надійність і потужність гальмування. Бувають ободні і дискові. Дискові гальма набули величезного поширення в останні 2-3 роки. Основне призначення - даунхіл, фрірайд. Проте досить часто зустрічаються на слаломних і крос - кантрійних велосипедах.
Рульова колонка
Підшипниковий механізм як елемент управління велосипедом. Сполучний вузол вилки і рами. Складається з верхньої і нижньої чашки запресованой в рульовому стакані рами, а також набору конусів і підшипників. Також як і винесення керма буває різьбова і нерізьбова рульова колонка.
Кермо
Елемент управління велосипедом. Залежно від стилю катання буває прямим або з підйомом. Розрізняється також по ширині. На ньому кріпляться манетки, гальмівні ручки, грипси, а також деякі аксесуари.
Сідло
Призначення очевидне. Розрізняється по ширині, м'якості, вигляду амортизації, обшивці. Підбір відбувається з врахуванням посадки і параметрів велосипедиста. Також підрозділяється на чоловіче і жіноче. Кріпиться на підсідельному штирі.
Спиці
Сполучний елемент втулки і обода, що визначає залежно від кількості і типа збірки жорсткість і вагу колеса. Кількість спиць в колесі може мінятися від 24 до 48. Для гірського велосипеда найбільш поширена спицовка 32-ма або 36-ма спицями на 3 "хрести".
Гальма гідравлічні
В гідравлічних гальм замість тросів використовуються гідролініі. Найпотужніші гальма з тих, що існують. Дозволяють повністю заблокувати колесо при мінімальних зусиллях. Здатні працювати в будь-яких погодних умовах. Такі гальма ідеально личать для екстремальних дисциплін, коли потрібна надійність і потужність гальмування. Бувають ободні і дискові. Дискові гальма набули величезного поширення в останні 2-3 роки. Основне призначення - даунхіл, фрірайд. Проте досить часто зустрічаються на слаломних і крос - кантрійних велосипедах.
Гальма механічні
Це гальма, в яких зусилля від гальмівної ручки передається на гальмо за допомогою троса. V-brake (векторні гальма) мають найширше поширення і масу різновидів... Найлегші з існуючих типів гальм. Відмінна ефективність при простому налаштуванні і в гарну погоду. Проте помітно гірше працюють в мокру погоду і грязь. Дискові гальма, плюсами будь-яких механічних дискових гальм перед ободними є: працездатність в будь-яких погодних умовах при такій же простоті в установці і регулюванні. А так само деяка здатність їздити з пошкодженим ободом.
Гальмівні ручки
Кріпляться на кермі. Бувають передніми (лівими) і задніми (правими). По своєму класу мають таке ж ділення, як і гальма, за винятком того, що для гальм V-Brake і механічних дискових можуть застосовуватися одні і ті ж гальмівні ручки.
Хардтейл (Hardtail)
Велосипеди, що не мають заднього амортизатора. Найширше застосування: від прогулянок по пересіченій місцевості до змагань по дисциплінах кантрі-кросс, байк-кросс, слалом, тріал. Можуть бути жорсткі (rigid) - це велосипеди, що не мають переднього амортизатора або з амортизаційною вилкою (front suspension). Для мінімізації ваги і поліпшення ходових характеристик в основному виготовляються з алюмінієвих сплавів. Найдешевші - із сталевих труб (Hi-Ten)
Ланцюг
Привід для передачі тягового зусилля від передніх зірок - заднім (касеті).
Шатуни
Алюмінієва тяга, призначена для кріплення на ній зірок і педалей, переводить зусилля велосипедиста через зірки і ланцюговий механізм в рух заднього колеса.
Ексцентрик
Пристрій для швидкого знімання і установки коліс на велосипеді, а також установки і регулюванню по висоті підсідельного штиря.
Це гальма, в яких зусилля від гальмівної ручки передається на гальмо за допомогою троса. V-brake (векторні гальма) мають найширше поширення і масу різновидів... Найлегші з існуючих типів гальм. Відмінна ефективність при простому налаштуванні і в гарну погоду. Проте помітно гірше працюють в мокру погоду і грязь. Дискові гальма, плюсами будь-яких механічних дискових гальм перед ободними є: працездатність в будь-яких погодних умовах при такій же простоті в установці і регулюванні. А так само деяка здатність їздити з пошкодженим ободом.
Гальмівні ручки
Кріпляться на кермі. Бувають передніми (лівими) і задніми (правими). По своєму класу мають таке ж ділення, як і гальма, за винятком того, що для гальм V-Brake і механічних дискових можуть застосовуватися одні і ті ж гальмівні ручки.
Хардтейл (Hardtail)
Велосипеди, що не мають заднього амортизатора. Найширше застосування: від прогулянок по пересіченій місцевості до змагань по дисциплінах кантрі-кросс, байк-кросс, слалом, тріал. Можуть бути жорсткі (rigid) - це велосипеди, що не мають переднього амортизатора або з амортизаційною вилкою (front suspension). Для мінімізації ваги і поліпшення ходових характеристик в основному виготовляються з алюмінієвих сплавів. Найдешевші - із сталевих труб (Hi-Ten)
Ланцюг
Привід для передачі тягового зусилля від передніх зірок - заднім (касеті).
Шатуни
Алюмінієва тяга, призначена для кріплення на ній зірок і педалей, переводить зусилля велосипедиста через зірки і ланцюговий механізм в рух заднього колеса.
Ексцентрик
Пристрій для швидкого знімання і установки коліс на велосипеді, а також установки і регулюванню по висоті підсідельного штиря.
-------------------------------------------
Велополігон - дошка велосипедних оголошень України www.polygonbikes.com.ua. Продати велосипед, купити велосипед новий чи б.у, велосипеди з Європи, комплектуючі для велосипеда, різні запчастини для велосипеда, вело аксесуари, екіпіровку.
Немає коментарів:
Дописати коментар